2017-08-30

#

hej mamma,
vägen till huset luktar vild timjan
den växer som en kudde där vägen delar sig
vid Stora Sten

hej mamma,
vet du att jag fortfarande pratar med Micke när jag går förbi hans grav
vet du att jag minns precis var jag hittade honom
fast jag bara var sex år gammal

mamma, vet du om att jag hade en mardröm i mitt rum
som jag fortfarande är rädd för?
det stod ett monster utanför fönstret
ett riktigt barnboksmonster
det ger mig fortfarande kalla kårar.

mamma vet du
att jag älskar när hästarna dundrar förbi
i hagen nedanför ängen

och att jag lekte att hela trädgården var en stad
för mina djur
vet du att området där nya boden står nu egentligen är ett stall
för alla mina hästar

hej mamma.
jag minns när jag hade så mycket ångest att jag inte vågade sova själv i gäststugan
fast varken du eller jag visste nog att det var ångest det var
jag var så rädd

hej mamma,
i skogen ovanför hästhagen finns ett berg som är delat i två
där hade vi en fantastisk koja

mamma minns du när stormen tog alla träden
vi gick ut och stod stilla på en plats och räknade alla rotvältorna
det var hur många som helst
tjugo eller femtio eller hundra
jag minns kantarellstället

mamma
vägen fram till dig luktar alltid av vild timjan
och katterna vilar under jorden

Inga kommentarer: