2018-03-19

#

det regnar
vi är utspridda 
över världen 

alla anteckningar jag hade försvann i en uppdatering
ordet uppdatering: det kan betyda så mycket numera
att ens texter försvann 
var de daterade?

snön byts snabbt mot regn mot snö igen 
är det daterat att säga aprilväder när det är mars
årstiderna växlar och blir förväxlade
årstidsväxlingar kan betyda så mycket numera:
att våren och vintern byter plats
vi slår köldrekord och får värmeböljor
aldrig mer en vit jul 
vit mars, vit februari

mina vänner och jag, 
vi är utspridda över världen 
vissa av oss har pass som går att räkna med i den internationella valutan av ras- och nationstillhörighet
andra inte 
utspridda är vi iallafall 
allihopa
när jag flyttar 
i höst
till ett annat land
med mitt vita pass
oroar jag mig
skamset
över hur det ska gå för mina krukväxter



Inga kommentarer: