2018-03-19

det är sent
det är kväll 
det finns hundra anledningar att sova
men vad ska jag med sömnen till 
när jag inte kan hitta min kropp 

jag försöker 
bebo 
det som inte går att spåra
mina ben, mina lungor, det flöde av liv
som andas och brusar och slår

jag har tyngd 
jag har ord
jag har hjärna och händer 
men det jag som är jag 
är en själs existens 


den far runt
som ett irrande 
bloss genom rymden 
den vill ut, den vill bort 
till nya, andra objekt 

skapar bild
skapar form 
i tanken kring ljuden 
en kuliss där mitt sinne 
vill stanna och se

vad är jag 
vad är vi 
vad är hjärna och händer
vad är magen och hjärtat 
och ett hem i en kropp

jag har jord 
jag har tyngd
jag har känslor och rötter
men ikväll vill mitt irrande bloss inte hit

det är på resa 
genom rymden 
genom rymder av mening 
som det söker för att skapa
en bild av sig själv

bara först
när jag landar
i stunden och kroppen 
kan jag släppa min tanke
om att jag är ett jag 

jag är vi
jag är du
jag är jorden och sinnet
den som ser, hör och känner 
men jag är inte unik 

inte avskild 
eller ensam
bara del av det andra 
som jag ser hör och känner
just som du gör nu



Inga kommentarer: